BE & B96

Utökad B-behörighet (B96)
Utökad B-behörighet (B96) gör det möjligt att dra en fordonskombination som har en sammanlagd totalvikt på 4250 kg. Det som behövs är att göra ett körprov hos Trafikverket.
Du behöver inte ansöka om nytt körkortstillstånd och du behöver inte göra något nytt teoriprov.
Det finns möjlighet att låna samma fordonskombination som du har hos oss när du övningskör till ditt prov. Körprovet innehåller både körning och säkerhetskontroll av bil och släp.
Mer information om B96 hittar du HÄR!

BE-behörighet
BE-behörighet krävs då den sammanlagda totalvikten av din fordonskombination överstiger 3500 kg.
Grundkravet för behörigheten är att du fyllt 18 år och innehar körkort för personbil B. Dessutom måste du ha ett gällande körkortstillstånd.
Körkortstillstånd ansöker du om hos Transportstyrelsen.
Vi erbjuder gratis synundersökning hos oss, ingen förbokning krävs. Ta med legitimation.
Provet för BE består av ett teoriprov och ett körprov.
Mer information och ansökan om Körkortstillstånd hittar du HÄR!

Teoriprovet
Provet består av totalt 60 frågor, men du kan som högst få 55 poäng. Det beror på att 5 av frågorna är testfrågor, och de räknas inte in i provresultatet.
För att provet ska bli godkänt måste du svara rätt på 44 frågor. Provtiden är 40 minuter.

Teoriprovet innehåller frågor om bland annat:

1. Fordonskännedom och Manövrering
  2. Miljö
  3. Trafiksäkerhet
  4. Trafikregler
  5. Personliga förutsättningar

Du får reda på direkt efter provet om det är godkänt eller underkänt. Du får också ett mejl med ditt resultat. Ett godkänt teoriprov för BE är giltigt i ett år. Du behöver göra körprovet inom den tiden.

Körprovet

Teoriprovet BE måste vara godkänt innan du får göra körprovet för BE. Du ansvarar för att godkänd fordonskombination finns på plats vid provet.

Körprovet består av

1. Säkerhetskontroll
  2. Särskilda manövrer
  3. Körning i trafik

Säkerhetskontroll

Körprovet börjar med att du får genomföra en säkerhetskontroll där sammankoppling av bil och släp ingår. Fordonen ska vara isärkopplade när provet startar.
När körprovet inleds ska dragfordonet stå bakom eller vid sidan om släpfordonet. Du ska vid behov ställa in säte, backspeglar, bilbälte och nackstöd för att få en korrekt körställning.

I säkerhetskontrollen ska kontroll av följande alltid ingå:

1. Att dörrarna är stängda.
  2. Last (säkring, placering, mängd och registreringsbevis).
  3. Kopplingsanordning, katastrofbromsvajer, bromsar och elanslutning till släpfordon.

Du kan även bli ombedd att utföra någon eller några av följande kontroller:

1. belysning, bromsar på dragfordonet, däck och fälg, körriktningsvisare
  2. reflexer, signalhorn, vätskor (exempelvis spolarvätska, kylarvätska och motorolja)
  3. rutor, styrning, varningssystem, vindrutetorkare och spolare.

Förarprövaren kommer att berätta vad som ska ingå i din säkerhetskontroll och ställa frågor om ett eller flera moment i den. Du ska kunna motivera vad du har kontrollerat och varför. Du ska också kunna beskriva risker och konsekvenser vid fel och brister på fordonet samt kunna föreslå åtgärder, även om sådana fel inte har upptäckts.

Startpaket Personbil BE teoriavgift + 4 st körlektioner (körhäfte ingår ej) 2.760:-
1 st körlektion 40 min med bil&släp ifrån Bosses Trafikskola i KUNGÄLV 625:-
Hyra av bil&släp vid prov  gäller för BE &B96 1.250:-
Teoriavgift inloggning till elevcentralen + teoritester 975:-
Körkortsboken 250:-
B-Utökad boken (B96) 250:-
BE boken 250:-

Vi tar emot betalning via kontanter, bankgiro 5194-2985 och kort (ej American Express).
Avbokning/ändring av körlektion skall meddelas till kontoret vardagen innan senast kl.12:00 annars full betalning av ej rätt avbeställd tid

*Vid återbetalning av paket erhålles ej rabatter