MC

Bosses Trafikskola kommer i mitten av Mars 2023 börja ett samarbete med Körskolan.com som kommer bedriva MC-utbildningar hos oss.
Alla körlektioner kommer att starta hos oss i Kungälv.
Vi kör på splitternya Suzuki sv650 och Honda CB 125R

Risktvåan (R2) genomförs i Mölndal på manöverbana.
Adressen är Idrottsvägen 6, 431 62
R2 MC: https://xn--krskolan-n4a.com/e-handel/productdetails/9542

Riskettan(R1) kan ni göra i Kungälv, Mölnlycke eller Hovås.
R1 MC: https://xn--krskolan-n4a.com/e-handel/productdetails/9582

Det bästa för oss är om ni elever bokar kurserna via E-handeln. Men självklart så hjälper vi er om ni vill.

Prov bokas via Körskolan.com eller genom läraren Adnan.

Information om dom olika behörigheterna
A1 – Lätt motorcykel
Med ett körkort med behörigheten A1 får du köra tvåhjuliga motorcyklar där motorn har en slagvolym på högst 125 kubikcentimeter och en effekt på högst 11 kilowatt. För att få ett A1-körkort behöver du vara 16 år gammal, ha ett körkortstillstånd, du har giltiga riskutbildnignarna, skrivit ett godkänt teoriprov (giltigt i 1 år) och blivit godkänd på ditt körprov. För att få övningsköra med lätt motorcykel ska du ha ett körkortstillstånd och du ska ha fyllt 15 år och 9 månader. Om du ska övningsköra privat behöver du även ha en godkänd handledare.

A2 – Mellanstor motorcykel
Med körkortsbehörigheten A2 får du köra tvåhjuliga motorcyklar där motorn har en nettoeffekt på högst 35 kilowatt (kW) och förhållandet mellan nettoeffekten och tjänstevikten inte är över 0,2 kW/kg. Behörighet A2 gäller inte för motorcyklar som har strypt motoreffekt om den ursprungliga nettoeffekten har varit högre än 70 kW. Om ursprunglig effekt var över 70 kW krävs körkortsbehörighet A. För att få ett A2-körkort krävs det att du har ett körkortstillstånd, du har fyllt 18 år, du har giltiga riskutbildnignarna och skrivit ett godkänt teoriprov (giltigt i 1 år). Eller ha ett körkort för A1 och genomfört utbildningarna när den behörigheten togs. Har du ett A1 körkort behöver du bara göra ett körprov. För att få övningsköra med mellanstor motorcykel ska du ha ett körkortstillstånd och du ska ha fyllt 17 år och 6 månader. Om du ska övningsköra privat behöver du även ha en godkänd handledare.

A – Tung motorcykel
Med ett körkort med behörigheten A får du köra alla två- och trehjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt. För att få ett A-körkort krävs det att du har ett körkortstillstånd, Du har fyllt 24 år (20 år om du haft körkort för A2 i minst två år), du har giltiga riskutbildningarna och har skrivit ett godkänt teoriprov(giltigt i 1 år). Eller ha körkort för A1 eller A2 och har genomfört riskutbildningarna när den behörigheten togs. Har du redan tagit ett körkort för A1 eller A2 behöver du bara göra ett körprov. För att få övningsköra med tung motorcykel ska du ha ett körkortstillstånd. Om du ska övningsköra privat behöver du även ha en godkänd handledare. För att övningsköra tvåhjulig motorcykel för behörighet A måste du uppfylla något av följande ålderskrav: • Du ska ha fyllt 23 år. • Du ska ha fyllt 19 år och 6 månader och ha haft körkort med behörigheten A2 under minst ett år och 6 månader. • Du ska ha fyllt 17 år och 6 månader. Då kan du endast övningsköra i trafikskola. Trafikläraren måste i detta fall alltid följa med på motorcykeln eller i en sidovagn.

%d bloggare gillar detta: